Międzynarodowy zespół naukowców próbuje znaleźć odpowiedź na pytanie czy nowoczesne powłoki typu MAX znajdą zastosowanie jako elementy turbin silników lotniczych. Projekt w ramach konkursu Narodowego Centrum Nauki Weave-UNISONO realizowany jest z udziałem badaczy z Politechniki Śląskiej – informuje uczelnia.
Materiały typu MAX to nowa grupa materiałów, które wypełniają lukę między materiałami ceramicznymi, a metalami. Są one odporne na szoki termiczne, utlenianie i korozję, charakteryzują się dużą wytrzymałością na zmęczenie i pełzanie. Z tego powodu mogą mieć zastosowanie w środowiskach o wysokiej temperaturze, np. jako powłoki ochronne na elementy turbin stacjonarnych i lotniczych.
W projekcie „Wykorzystanie powłok nanolaminatowych do zastosowań w wysokiej temperaturze” biorą udział partnerzy z Sieci Badawczej Łukasiewicz, Górnośląskiego Instytutu Technologicznego, Politechniki Śląskiej oraz z niemieckich RWTH Aachen University i German Aerospace Center (DLR).
jsz