Byotta – spółka spin-off stworzona przez absolwentów Politechniki Gdańskiej – projektuje wysokowydajny układ chłodzenia baterii do pojazdów elektrycznych. Rozwiązanie będzie testowane we współpracy z Przedsiębiorstwem Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.
Projektowany system ma stanowić połączenie aktywnego układu chłodzenia cieczą wykorzystującego wymienniki ciepła autorskiej konstrukcji i pasywnego chłodzenia z wykorzystaniem materiałów o zmiennej fazie. Ma pomóc w znacznym skróceniu czasu ładowania baterii, jednocześnie wydłużając jej żywotność. Ma także odzyskiwać część ciepła odpadowego do ogrzania pojazdu.
– Celem naszego projektu jest stworzenie układu zarządzania temperaturą baterii, który umożliwi utrzymanie optymalnej temperatury baterii nawet w skrajnych sytuacjach, czyli np. podczas bardzo szybkiego ładowania czy bardzo dynamicznej jazdy – tłumaczy prezes spółki Mariusz Smentoch, cytowany w serwisie uczelni.
jsz