W Instytucie Maszyn Przepływowych na Wydziale Mechanicznym Politechniki Łódzkiej (PŁ) rozpoczęły się prace nad stworzeniem konstrukcji samolotu o napędzie hybrydowym, przeznaczonego dla przewozów regionalnych.
Na realizację projektu o akronimie HE-ART (Mulit-MW Hybrid-Electric Propulsion System for Regional Aircraft), koordynowanego na PŁ przez rektora tej uczelni prof. Krzysztofa Jóźwika, dyrektora Instytutu, naukowcy otrzymali 250 tysięcy euro.
Nasz udział będzie polegał na zaprojektowaniu i wykonaniu obliczeń elementów układu napędowego. To będzie nowa, hybrydowa konstrukcja, bardziej ekologiczna, przeznaczona tylko do obsługi linii regionalnych – wyjaśnia prof. Krzysztof Jóźwik, którego zespół naukowy wykonywał obliczenia i konstrukcję napędu śmigłowego dla najszybszego na świecie helikoptera X3.
PŁ jest jednym z 30 partnerów projektu, łączącego wiodących producentów silników – Rolls Royce i Safran – z producentami samolotów – ATR, Airbus i Leonardo, a także z jednostkami naukowymi. Całkowity budżet projektu HE-ART finansowanego z Programu Horyzont Europa wynosi 60 mln euro.
jp