Naukowcy z wydziału mechanicznego Politechniki Wrocławskiej zamontują systemy czujników na towarowych wagonach pociągów kursujących w całej Europie Środkowo-Wschodniej. Dane, które zbiorą, pomogą w stworzeniu cyfrowego narzędzia pozwalającego m.in. zarządzać planowymi pracami i naprawami wagonów. Nad rozwiązaniem pracują wspólnie ze szczecińską firmą Tankwagon.
Urządzenia będą przez kilka miesięcy zbierać w czasie rzeczywistym dane m.in. na temat temperatury wybranych elementów zawieszenia czy drgań w różnych płaszczyznach. Gromadzone na bieżąco informacje pozwolą na monitorowanie stanu taboru, by od razu wykrywać ewentualne niepokojące sygnały mogące wskazywać na zbliżającą się awarię.
To pierwsze takie badania stanu wagonów, prowadzone zdalnie i na tak dużą skalę. Naukowcy nie znaleźli w literaturze analiz będących efektem podobnych badań. Prace są możliwe dzięki dotacji z programu „Inteligentny Rozwój” Narodowego Centrum Badań i Rozwoju – informuje uczelnia.
jsz