W Katedrze Kriogeniki i Inżynierii Lotniczej Politechniki Wrocławskiej trwają prace nad wspólnym projektem naukowców z wydziału mechaniczno-energetycznego i spółki Remontowa LNG Systems. Ich efektem mają być nowe konstrukcje zbiorników kriogenicznych przeznaczonych do przechowywania ciekłego gazu ziemnego (LNG) w środkach transportu.
Naukowcy opracowują trzy typy zbiorników – dla samochodów, jednostek morskich i kolejowych. Każdy z nich będzie miał inną budowę, największy – dla statków – będzie miał około 100 m sześc. pojemności, najmniejszy – samochodowy – około 1 m sześc.
Od instalacji wykorzystywanych obecnie na rynku będzie odróżniała je wartość tzw. holding time, czyli czasu utrzymania. Jeśli zbiornik jest wyłączony z eksploatacji, to po jakimś czasie gaz zaczyna się ulatniać. Zwykle to około 15 dni, rozwiązania wrocławskich naukowców wydłużą ten okres od kilku dni po nawet nieskończoność – czytamy w serwisie uczelni.
jsz