O relacjach między wolnością, kulturą i tożsamością dyskutowano podczas 5. Nocy Humanistów na Uniwersytecie Wrocławskim. Eksperci zastanawiali się m.in. nad wpływem muzyki na procesy kulturotwórcze i tożsamościowe – na przykładzie Mazurka Dąbrowskiego, ale też jazzu lat 50.
Noc Humanistów to cykliczne wydarzenie organizowane przez Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu Wrocławskiego. Tematem tegorocznej były wolność wspólnotowa i wolność osobista, ich ograniczenia oraz zależności związane z uwarunkowaniami społeczno-dziejowymi oraz normami kulturowymi, wzorcami i symbolami.
Badacze dawnych dziejów opowiedzieli o znaczeniu Śląska w polityce państw środkowoeuropejskich w IX i X wieku oraz o tym, jak „Czyste Słowo Boże” stanowiło ostoję śląskich praw i wolności pod panowaniem Habsburgów. Uwagę prelegentów przyciągnęły też problemy z polską demokracją w latach 1918-1939, a także kwestia tego, komu zawdzięczamy przemiany roku 1989.