Konstrukcja nawierzchni z wykorzystaniem asfaltów wysokomodyfikowanych HiMA (Highly Modified Asphalt) pozwala budować trwalsze i tańsze drogi – wynika z zakończonych właśnie prac badawcze w ramach projektu „Optymalizacja konstrukcji asfaltowej nawierzchni drogi dzięki zastosowaniu asfaltów modyfikowanych”, w których uczestniczyli naukowcy z Politechniki Warszawskiej (PW).
Projekt był realizowany wspólnie przez PW, Politechnikę Gdańską, Instytut Badawczy Dróg i Mostów w Warszawie oraz spółki Budimex, Grupa LOTOS i ORLEN Asfalt.
W ramach projektu opracowano propozycję nowych wymagań dla mieszanek mineralno-asfaltowych stosowanych w podbudowie, oszacowano koszty budowy, utrzymania i eksploatacji dróg oraz określono wskaźniki oddziaływania na środowisko nawierzchni asfaltowej, w której zostały zastosowane asfalty typu HiMA. Dowiedziono, że proponowane rozwiązania wpływają znacząco na wydłużenie cyklu życia nawierzchni oraz zmniejszenie kosztów budowy i utrzymania dróg.
Efekty zakończonych prac badawczych zostaną one włączone do „Katalogu Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych”, powszechnie stosowanego przez projektantów dróg.
jp