W wyniku współpracy Katedry Pojazdów Samochodowych Uniwersytetu Technologiczno – Humanistycznego (UTH) w Radomiu z Wojskowym Instytutem Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku powstał prototyp awaryjnego układu zasilania pojazdu ciężarowego pozwalający na uruchomienie i jazdę pojazdu z obciążeniem po awarii elektronicznego układu sterowania silnikiem.
Opracowanie prototypu układu poprzedziły badania procesu spalania paliwa F-34, standardowego paliwa krajów NATO, na jednym z najnowocześniejszych w Polsce stanowisk badawczych firmy AVL, w które wyposażona jest Katedra Pojazdów Samochodowych UTH oraz testy pełnowymiarowego silnika Scania DC9.
W Radomiu przeprowadzone zostały próby drogowe pojazdu testowego Scania P340, wyposażonego w prototypowy układ awaryjnego zasilania silnika, które wykazały skuteczność układu, spełniając tym samym główne założenia projektu, jakim była możliwość uruchomienia i jazda pojazdem z uszkodzoną instalacją elektryczną pojazdu. Projektem kierował dr inż. Tomasz Skrzek.
jp