Do XIX wieku sednem działalności szkolnictwa była edukacja. W kolejnej erze funkcjonowania uniwersytetów, za sprawą koncepcji Wilhelma Humboldta, jako drugi filar działalności uczelni pojawiły się badania naukowe. W XXI wiek uniwersytety wkroczyły już jako byty oparte na fundamencie trzech elementów: edukacji, badań i gospodarki – powiedział w wywiadzie dla czasopisma „Nauka i Biznes” ksiądz prof. dr hab. Stanisław Dziekoński, rektor Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie,.
Rektor zwrócił uwagę na konieczność współpracy uczelni wyższych z biznesem, jako jeden z głównych impulsów wzrostu produktywności w gospodarkach rozwiniętych. Podkreślił także znaczenie innowacji opartych na fundamencie wiedzy, edukacji oraz działalności badawczo-rozwojowej.
W tym kontekście istotne jest sformułowanie celu i roli uniwersytetu XXI wieku w gospodarce i społeczeństwie wiedzy. Bez silnego związku między nauką a biznesem nie uda się bowiem wprowadzić innowacyjnych rozwiązań w polskich przedsiębiorstwach – dodał ksiądz prof. Dziekoński.