Zespół dr Przemysława Witaszczyka z Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie podjął się próby stworzenia profesjonalnego oprogramowania, które bada emocje uczestnika gry komputerowej.
Są to nowatorskie badania nad tzw. Interfejsem emocjonalnym opartym na sztucznej inteligencji. Naukowcy chcą możliwie najprecyzyjniej zdefiniować emocje uczestnika wirtualnej zabawy. Do tego niezbędny jest nie tylko sprzęt, ale przede wszystkim zastosowanie nowoczesnych metod uczenia maszynowego, tworzących tak zwany silnik emocji gry. Dane o stanie emocjonalnym gracza zbierane są między innymi przy pomocy dwunastokanałowego medycznego aparatu EKG, elektroencefalografu, czułej myszy oraz znaczników akcji z rozgrywki – wyjaśnia dr Witaszczyk. Technologia wykrywania emocji może mieć wiele zastosowań również poza grami komputerowymi, np. w medycynie, edukacji, rozrywce czy w mediach społecznościowych. Członkowie zespołu starają się o 5 mln złotych dofinansowania z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz z Fundacji na rzecz Nauki Polskiej.