W ramach projektu ASTRABAT, w który zaangażowani są naukowcy z Politechniki Warszawskiej (PW), powstał projekt nowej baterii o większej stabilności termicznej i bezpieczniejszej. Zamiast płynnego elektrolitu zastosowano najnowocześniejsze elektrolity polimerowe i wytrzymały wypełniacz ceramiczny.
Nowa bateria, która ma być produkowana w Europie, jest nastawiona na recykling materiałów. Dlatego duży nacisk położono na badania nad bardziej przyjaznymi dla środowiska komponentami, procesami produkcyjnymi oraz zmniejszonym zużyciem pierwiastków takich jak kobalt.
Naukowcy z PW byli odpowiedzialni za zaprojektowanie i syntezę soli litowej oraz plastyfikatora z cieczy jonowej, a następnie powiększenie skali ich produkcji. Testowali także kluczowy składnik – stały elektrolit, który różni tę baterię od istniejących rozwiązań.
Jak informuje PW, realny termin wdrożenia technologii na większą skalę to rok 2030. W projekcie ASTRABAT uczestniczyło 14 partnerów z 8 europejskich krajów. Konsorcjum tworzyły wiodące centra badawcze i uniwersytety, a także firmy motoryzacyjne, zajmujące się bateriami i energią. PW jako jedyna w tym gronie reprezentowała Europę Środowo-Wschodnią.
Więcej:
https://www.pw.edu.pl/aktualnosci/naukowcy-z-pw-zaangazowani-w-prace-nad-nowa-europejska-bateria
jp