Quad napędzony sprężonym azotem wyjechał z Katedry Pojazdów wydziału mechanicznego Politechniki Opolskiej. Prace nad prototypem trwały blisko pięć lat.
Quad został wyposażony w pneumatyczno-hydrauliczny układ napędowy, który wykorzystuje sprężony gaz jako magazyn energii. Następnie energia zgromadzona w gazie zostaje wykorzystana do tego, żeby przepchać ciecz hydrauliczną poprzez układ – napędzając w ten sposób silnik hydrauliczny. Naukowcy opolskiej uczelni widzą wiele różnych zastosowań dla opracowanego przez nich rozwiązania.
– Takie urządzenia są bardzo dobre dla ciężarówek, kiedy trzeba wydatkować dużo energii w krótkim czasie. To rozwiązanie również może być stosowane w układach stacjonarnych, np. tam, gdzie trzeba zrobić rozruch wielkiego silnika z wielkimi obciążeniami początkowymi. Nadaje się do transportu bliskiego oraz dla układów hybrydowych, szczególnie tam, gdzie jest ciepło odpadowe – mówi prof. Sebastian Brol z Katedry Pojazdów cytowany w serwisie uczelni.
jsz