Raport „Analiza stanu otwartej nauki w Polsce”

01.03.2024
fot. OPI PIB

Badacze z Ośrodka Przetwarzania Informacji (OPI) opracowali na zlecenie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego raport „Analiza stanu otwartej nauki w Polsce”.

Idea otwartej nauki rzutuje na działania polskich podmiotów naukowych, co nie było do tej pory przedmiotem szeroko zakrojonych badań. Wielowymiarowa diagnoza skali zaangażowania polskich instytucji w działania związane z otwartą nauką w latach 2017–2021, przygotowana przez badaczy OPI, zapełnia tę lukę.

Badanie OPI wykazało, że w ostatnich latach coraz więcej instytucji zaczęło przyjmować polityki otwartego dostępu. Pierwsze takie dokumenty pojawiły się w 2016 roku, zaś najwięcej z nich przyjęto w 2018 i 2021 roku (odpowiednio 12 i 13). Aż 34 instytucje zadeklarowały plany opracowania dokumentu w 2023 roku.

Z raportu wynika, że instytucje zaczęły przyjmować dokumenty polityk otwartego dostępu w odpowiedzi na zmiany w standardach prowadzenia badań i komunikacji naukowej. 

Więcej:
https://radon.nauka.gov.pl/analizy/analiza-stanu-otwartej-nauki-w-Polsce

jp


Wydarzenia