Studenci kierunku lekarskiego Collegium Medicum Uniwersytetu Zielonogórskiego przeprowadzili badanie obserwacyjne dotyczące noszenia masek ochronnych przez Polaków podczas pandemii. Wyniki jednoznacznie wskazują pilną potrzebę kampanii promocyjnych, uświadamiających potrzebę i korzyści wynikające z prawidłowego użycia masek – informuje uczelnia.
Było to pierwsze badanie tego typu w Europie Środkowej. Obserwacje prowadzono w trzech kolejnych tygodniach maja. O określonej godzinie, studenci obserwowali kolejne osoby pojawiające się w przestrzeni publicznej (na ulicy, w parku, w sklepie) w 13 województwach Polski.
Z obserwacji wynika, że 30 proc. Polaków, nie nosi maseczek, mimo rządowego rozporządzenia nakazującego ich noszenie w przestrzeni publicznej; odsetek noszących maski jest szczególnie niski wśród młodych mężczyzn, a najczęstszym błędem, jaki popełniają Polacy noszący maski ochronne jest odsłanianie nosa – postępuje w ten sposób ponad połowa obserwowanych.
jsz