Zespół naukowców Politechniki Białostockiej (PB) pracuje nad kompaktowymi skruberami, czyli urządzeniami, które oczyszczają spaliny w specjalnej komorze i ograniczają zanieczyszczenia emitowane przez duże jednostki morskie.
Od 2020 roku jednostki morskie obowiązują rygorystyczne regulacje w zakresie emisji spalin. Chodzi przede wszystkim o emisję tlenków siarki, których akceptowalna objętość zmniejszyła się siedmiokrotnie.
Standardowe skrubery mają nawet 3 metry średnicy i kilkanaście metrów wysokości. Ich montaż wymaga przebudowy konstrukcji statku, z czym wiąże się bardzo wysoki koszt inwestycyjny – wyjaśnia prof. Dariusz Butrymowicz z Wydziału Mechanicznego PB.
Jego zespół w ubiegłym roku opracował kompaktową wersję skruberów jako element węzła wydechu dla małych i średnich jednostek, w tym jachtów motorowych, specjalistycznych jednostek bądź kutrów. Obecnie wraz z polską stocznią Marine Projects Ltd badacze pracują nad analogicznym rozwiązaniem dla dużych jednostek morskich o mocy od 1 MW do ok. 20 MW.
jp