Dzieci, które korzystają z urządzeń cyfrowych zaraz po przebudzeniu i przed snem, funkcjonują gorzej niż rówieśnicy, którzy korzystają z nich rzadziej – wynika z najnowszego badania „Brzdąc w sieci 2.0”, przeprowadzonego przez dr Magdalenę Rowicką z Instytutu Psychologii Akademii Pedagogiki Specjalnej (APS) w Warszawie.
Autorka badań podkreśla, że ponad połowa dzieci do 6. roku życia korzysta dziś z urządzeń cyfrowych, w tym już co 10. dziecko jeszcze przed ukończeniem pierwszego roku życia. Co ciekawe, wśród 5- i 6-latków liczba aktywnych cyfrowo dzieci wzrasta do 75 procent.
Badanie pokazuje, że częsta ekspozycja na urządzenia cyfrowe w tak wczesnym wieku może negatywnie wpływać na rozwój umysłowy i społeczny dzieci. Dlatego warto zastanowić się nad wprowadzeniem zdrowych nawyków w korzystaniu z technologii.
Naukowcy z APS zalecają, aby ograniczyć czas spędzany przez dzieci przed ekranem. Zamiast tego, zachęcać je do aktywności fizycznej, rozmów, czytania książek i zabaw kreatywnych.
jp