Naukowcy z Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego od kilku lat badają Big Data, czyli ogromne zbiory informacji, które znajdują się w cyberprzestrzeni. Są przekonani, że ich analizy dotyczące na przykład zmieniających się preferencji wyborczych są dokładniejsze niż sondaże.
Zespołem badającym BigData kieruje profesor Włodzimierz Gogołek. W trakcie ostatniej kampanii w wyborach prezydenckich zespół zrealizował projekt dotyczący preferencji politycznych.
Wyniki okazały się znacznie dokładniejsze, niż te, które podawały przedwyborcze sondaże – mówi w wywiadzie dla portalu onet.pl członek zespołu badawczego dr hab. inż. Wiesław Cetera z Katedry Technologii Informacyjnych Mediów warszawskiej uczelni. Podstawą badań i źródłem wiedzy były portale społecznościowe i wszelkiego rodzaju fora w Internecie. Naukowcy poszukiwali wszystkiego, co Internauci pisali o głównych kandydatach na urząd Prezydenta.
Następnie zestawiliśmy to w określony przez algorytm proces statystyczny i porównaliśmy z wcześniejszymi notowaniami. Rezultat, jaki uzyskaliśmy, był niemal identyczny, jak wynik wyborów – dodaje dr Cetera.
jp