Inżynierowie z Politechniki Gdańskiej skonstruowali hydrauliczno-mechaniczną automatyczną skrzynię biegów dla pojazdów rolniczych i maszyn roboczych. Ich rozwiązanie pozwoli na płynną zmianę przełożenia przy małej prędkości jazdy oraz skokową zmianę przełożenia w zakresie dużych prędkości.
Wykorzystanie automatycznej przekładni hydraulicznej przy małych prędkościach pozwala uzyskać bardzo wysokie momenty obrotowe i płynne sterowanie parametrami napędu w trudnych warunkach terenowych. Dzięki przekładni mechanicznej wykorzystywanej przy większych prędkościach napęd staje się bardziej sprawny, a to minimalizuje zużycie paliwa – czytamy w serwisie uczelni.
Skrzynia biegów może być wdrożona do produkcji i zastosowana w rzeczywistych pojazdach. Ten konkretny prototyp był projektowany z myślą o istniejącej ładowarce teleskopowej, ale zastosowanie jest znacznie szersze. W teorii można ją zastosować w każdej wolnobieżnej maszynie roboczej.
jsz